تغذیه و سلامتی

مصرف برنج برای کبد چرب ؛ روش صحیح مصرف برنج

مصرف برنج برای کبد چرب - کاویش

کبد چرب یکی از بیماری‌های مزمن است که در اثر تجمع چربی بین سلول‌های کبدی رخ می‌دهد. سوخت و ساز چربی در سلول‌های کبد باعث می‌شود عملکرد طبیعی کبد دچار مشکل شود و سلامتی انسان به خطر بیفتد. کبد چرب دو نوع الکلی و غیر الکلی است. مقاله امروز ما درباره کبد چرب غیر الکلی است و درباره این صحبت می‌کنیم که آیا مصرف برنج برای کبد چرب ضرر دارد یا نه؟ با ما همراه باشید.

اگر مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی هستید باید به فکر درمان و کمک به سلامتی این عضو مهم و حیاتی از بدنتان باشید. برای بهبود عملکرد کبد و رفع چربی کبد باید رژیم غذایی و سبک زندگی‌تان را عوض کنید. رژیم غذایی سالم باعث می‌شود چربی کبد به مرور از بین برود و سلامت به کبد بازگردد.

بیشتر بدانید : خواص برنج ؛ این دانه‌های سفید با ارزش

برنج برای کبد چرب

یکی از دلایل عمده چاقی و اضافه‌وزن در جهان، مصرف بیش از حد کربوهیدرات و ترکیبات نامناسب غذایی و از همه مهم‌تر بی‌تحرکی و کم‌تحرکی است. مصرف بیش از حد نشاسته و کربوهیدارت در جامعه ایرانی یکی دیگر از دلایل چاقی و کبد چرب است. بنابراین برنج و کبد چرب رابطه مستقیمی با هم دارند و برای سلامتی و جلوگیری از چرب شدن کبد، باید حواستان به مواد غذایی که مصرف می‌کنید باشد.

برنج یکی از غلات خوش‌عطر و طعم است که به اشکال مختلف پخته می‌شود. برنج در ایران یکی از مواد غذایی اساسی است و تقریبا در تمام خانه‌های ایرانی روزانه یک وعده برنج سرو می‌شود. برنج طبع سرد و تر دارد و به شدت چاق‌کننده است. هم‌چنین مصرف برنج برای هر کسی توصیه نمی‌شود. مصرف برنج برای کبد چرب و کسانی که کبدشان مشکل دارد، آداب خاصی دارد که باید رعایت کنند.

مصرف برنج برای کبد چرب - ۱

نحوه پخت و مصرف برنج برای کبد چرب

غذاها طبع یا مزاج‌های مختلفی دارند. وقتی طبع غذایی سرد و تر باشد، مصرف آن باعث چاقی می‌شود. برنج طبع سرد و تر دارد و منبع غنی نشاسته است که باعث چاقی و چرب شدن کبد می‌شود.

برای اینکه طبع سرد برنج را خنثی کنید، باید ادویه‌ها یا موادی به آن اضافه کنید که طبع گرم دارند و می‌توانند بر طبع سرد غالب شوند. شوید، زیره یا پودر میخک خشک، طبع برنج را اصلاح می‌کنند و سردی آن را می‌گیرند و به همین دلیل اثر چاق‌کنندگی آن را کاهش می‌دهند. بنابراین کسانی که کبد چرب دارند یا از چاقی رنج می‌برند، می‌توانند از این مواد استفاده کنند.

درباره برنج و کبد چرب صحبت کردیم، حالا باید بگوییم اگر نمی‌خواهید از زیره، میخک، شوید و دیگر ادویه‌های گرم در برنج استفاده کنید، می‌توانید برنج را با خورشت‌های گرم میل کنید. می‌توانید ادویه‌هایی به خورشت اضافه کنید که طبع گرم و خشک دارند. زردچوبه، زعفران، دارچین از جمله ادویه‌هایی هستند که می‌توانید به انواع خورشت اضافه و میل کنید. می‌توانید برنج را به صورت مخلوط با سبزیجات مصرف کنید.

مقاله پیشنهادی : انواع دستور پخت برنج ایرانی

یکی دیگر از موضوعاتی که درباره مصرف برنج برای کبد چرب وجود دارد، این است که بدانید برنج را چطور بپزید که نشاسته کمتری داشته باشد. عده‌ای فکر می‌کنند اگر برنج را آبکش کنند، مقدار نشاسته آن کمتر می‌شود و در مقایسه با برنج کته کمتر چاق می‌کند و در نتیجه برای بیماران با کبد چرب هم بهتر است. اما باید این نکته را بدانید که برنج کته به دلیل روغن کمتری که در پخت آن استفاده می‌شود، سالم‌تر است و چون آبکش نمی‌شود، مواد معدنی و مغذی بیشتری دارد و برای بدن بهتر است. البته کسانی که کبد چرب دارند، باید تا جایی که می‌توانند برنج کم مصرف کنند.

مصرف برنج برای کبد چرب - ۲

در مقاله‌های مختلف درباره برنج قهوه‌ای صحبت کردیم. برنج قهوه‌ای یکی از نمونه‌های متنوع برنج است که سبوس برنج را دارد و طی فرآیند سفیدسازی پوسته‌اش را از دست نداده است. برنج قهوه‌ای یکی از سالم‌ترین و بهترین انواع برنج ایرانی است که خاصیت غذایی بالایی دارد و برای کسانی که به چاقی و زخم معده دچار هستند پیشنهاد می‌شود.

مصرف برنج قهوه‌ای برای کسانی که کبد چرب دارند، شدیدا توصیه می‌شود. این برنج در کاهش وزن و بهبود بیماری‌های گوارشی تاثیر زیادی دارد و بهتر است اگر می‌خواهید برنج استفاده کنید، از برنج قهوه‌ای استفاده کنید.

حتما بخوانید : خواص برنج قهوه ای برای کودکان،بدنسازی،لاغری

کسانی که کبد چرب دارند باید تا جایی که می‌توانند از غذاهای پر از نشاسته و کربوهیدرات‌دار مثل نان، برنج و ذرت کمتر استفاده کنند یا این مواد غذایی را به طور کامل از وعده‌های غذایی خود حذف کنند. هم‌چنین از نان‌هایی که در پخت آن‌ها از آرد سفید استفاده شده، تا جایی که می‌توانید کمتر استفاده کنید. کربوهیدرات تصفیه شده باعث می‌شود سطح انسولین در خون بالا برود و انسولین بالا و حساسیت به انسولین یکی از مهم‌ترین دلایل چرب شدن کبد است.

آیا مصرف برنج برای کبد چرب مضر است؟

همان‌طور که گفتیم برنج یکی از غلاتی است که به روش‌های مختلف (کته، آبکش و غیره) تهیه می‌شود و در سفره اکثر ایرانی‌ها یک غذای پرطرفدار است. زیاده‌روی در خوردن هر ماده غذایی باعث چاقی و بیماری‌های مختلف می‌شود. اما برنج یکی از آن مواد غذایی است که با چاقی و به دنبال آن کبد چرب ارتباط مستقیم دارد.


میزان مجاز مصرف برنج برای افراد دچار کبد چرب

اینکه چه میزان برنجی برای شما مناسب است، با توجه به وضعیت بدن و میزان چرب بودن کبدتان بستگی دارد. همچنین میزان فعالیت روزانه شما و میزان ورزشی که می‌کنید بر میزان برنجی که باید در طی روز مصرف کنید بستگی دارد. اگر میزان مصرف روزانه شما زیاد باشد، میزان اضافی که بدن به آن نیاز ندارد را به عنوان چربی در کبد ذخیره می‌کند.

آیا نوع برنج برمیزان تاثیر آن برای کبد چرب تاثیر دارد؟

انواع برنج شامل برنج سفید و قهوه‌ای است. برنج قهوه‌ای نسبت به سفید میزان فیبر بیشتری دارد. همچنین به در بدن به جذب کمتر کلسیم نیز می‌تواند کمک کند. به طور کلی اگر به میزان مورد نیاز خود از برنج استفاده کنید، چه برنج سفید چه قهوه‌ای، ضرری برای کبد چرب آن نخواهد داشت. اما اگر از غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای استفاده کنید تاثیر مثبت بیشتری خواهد داشت.

روش های درمان کبد چرب

ساختمان بدن به حدی پیشرفته است که شما رژیم درست غذایی و فعالیت بدنی کافی می‌توانید از انواع بیماری‌ها دور بمانید. کبد چرم نیز از بیماری‌هایی است که با رعایت یک رژیم غذایی مناسب می‌توانید از آن جلوگیری و کنترل کنید. از جمله کارهایی که برای درمان و جلوگیری از کبد چرب می‌توانید انجام دهید شامل:

  • داشتن تناسب اندام و کاهش وزن با ورزش مداوم و رژیم غذایی مقوی و مناسب
  • خوردن خوراکی‌هایی مانند چای سبز، لیمو ترش، رزماری، زردچوبه، زنجبیل، دارچین و خاکشیر
  • دوری از دخانیات و مشروبات الکلی
  • پیاده روی